Ik had graag een spaarkaart gegeven aan mijn klanten.
Is dit mogelijk ? Zo ja, wat moet hiervoor worden aangepast in Prokas ?

- In Prokas kan er worden gebruik gemaakt van barcodes welke toelaten de klanten op een snelle en efficiënte manier te identificeren met behulp van klantenkaarten. De barcodes kunnen worden afgedrukt om vervolgens te worden aangebracht op klantenkaarten.
- Om automatisch een barcode toe te wijzen aan de klanten, selecteer de menu-optie Parameters – Setup en klik vervolgens op het tabblad “Hardware”.
- Barcodelezer poort:
Selecteer de seriële-poort (COM1..COM4) waaraan de barcodelezer wordt gekoppeld. Klik op de knop [Instellingen...] om de instellingen van de seriële poort te wijzigen (vraag uitleg aan uw leverancier van de barcodelezer alvorens de instellingen te wijzigen!).
- Klantenkaarten barcode:
Formaat van de barcodes (EAN-8 of EAN-13).
- Klantenkaarten aantal cijfers leesbuffer:
Formaat barcode = EAN-8 = aantal cijfers leesbuffer 10.
Formaat barcode = EAN-13 = aantal cijfers leesbuffer 15.
- Klik op de knop [OK] om de ingaves te bevestigen of klik op de knop [Annuleren] om het scherm te sluiten zonder de ingaves te bevestigen.
- Telkenmale een nieuwe klant wordt toegevoegd, wordt de barcode automatisch ingevuld in het ingavevak “Kaartcode” van de klantenfiche, tabblad “Spaarkaart”.
- De barcode wordt als volgt samengesteld:
Barcode = twee laatste cijfers van de bedrijfscode (meestal is dit 01) gevolgd door de klantcode uitgebreid met 5 leidende nullen. Het 13de cijfer geldt als controlegetal en wordt door Prokas automatisch berekend.
Aandachtspunten
- Indien men de einddatum van de geldigheidsperiode niet kent, vul dan 31/12/2030 als einddatum in.
- Probeer te werken met prijsverminderingen of prijsvermeerderingen i.p.v. nieuwe prijzen, zodat de afwijkende verkoopprijzen mee evolueren bij eventuele prijsstijgingen.

terug naar de vragen